Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Thoolen
Wilhelminastraat 27 2011 VJ
Haarlem

Terug naar overzicht

Wachttijden in de zorg

Wij ontvangen veel telefoontjes over de lange wachttijden in het ziekenhuis of in de GGZ met de vraag of wij als huisarts even willen bellen. Wij hebben alleen helaas geen invloed op de wachttijd. We merken dat deze adviezen soms worden gegeven door de medewerkers van de telefooncentrale bij het klantcontactcentrum van het Spaarne Gasthuis of van de zorgverzekeraars, maar deze informatie is dus niet juist. Lees hieronder hoe het verder gaat als wij u verwijzen en wat u wel kunt doen als u de tijd tot de afspraak of behandeling in het ziekenhuis of de GGZ te lang vindt duren.

Gang van zaken na verwijzing van ons:
Helaas merken we dat de wachttijden in het ziekenhuis voor een polikliniek bezoek, maar ook voor behandelingen nog steeds een probleem zijn. Op het moment dat je in een levensbedreigende situatie verkeerd, zullen wij er als uw huisarts altijd voor zorgen dat u nog dezelfde dag gezien wordt in het ziekenhuis. In alle overige gevallen schrijven wij alle informatie in een brief, de specialist in het ziekenhuis bepaald vervolgens op welke termijn iemand gezien gaat worden. Het kan voorkomen dat dit later dan gewenst is, maar door de huidige drukte kan dit soms niet anders. In de GGZ-zorg zijn de wachttijden helaas nog veel langer. Indien het een psychische noodsituatie is, kunnen we u verwijzen naar de crisisdienst. In andere gevallen kunnen wij uwe behandeling helaas niet bespoedigen.

Wat kun je dan wel doen? De zorgverzekeraar heeft een zorgplicht, dit betekent dat zij verplicht zijn te zorgen dat u tijdig kwalitatief goede zorg ontvangt. Bij lange wachttijden kun je hen vragen te bemiddelen, dit wordt wachtlijstbemiddeling genoemd. Zij kunnen dan voor je nagaan of je in ander ziekenhuis of GGZ-instelling sneller aan de beurt bent. Helaas betekent dit vaak wel dat je langer zult moeten reizen voor je afspraken, behandeling en controles.

Druk op bereikbaarheid: Wij plaatsen deze informatie op onze website en zullen u hier ook telefonisch naar verwijzen, omdat we merken dat deze telefoontjes naar de praktijk zorgen voor een minder goede bereikbaarheid van onze praktijk door langere wachttijden aan de telefoon. Op deze manier hopen we dat de telefoonlijn goed bereikbaar blijft voor de problemen waar wij u wel bij kunnen helpen.

Geen verwijzing nodig: Om de administratieve lasten te verlagen, waardoor we meer tijd overhouden om onze patiënten daadwerkelijk te spreken, zijn er afspraken gemaakt over verwijzingen. Voor veel zaken is daardoor geen verwijzing meer van de huisarts nodig om voor vergoeding in aanmerking te komen. Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat ook niet alles vergoed wordt met een verwijzing. Wat je wel en niet vergoed krijgt, hangt af van het je verzekeraar en het soort verzekering dat je hebt. Dit kun je terugvinden in je polisvoorwaarden (of telefonisch contact met verzekeraar).

Voorbeelden: Als je voor een nieuwe klacht naar het ziekenhuis moet, dan is daar wel altijd een verwijzing voor nodig, maar deze hoeft niet altijd door de huisarts meer gemaakt te worden. Als je bij de opticien bent geweest en die adviseert u naar de oogarts te gaan, kan de optometrist van de opticienzaak deze verwijzing direct (zonder tussenkomst van de huisarts) in de orde maken.

Om inzichtelijk te maken waar nu wel en waar geen verwijzing voor nodig is, is er een speciale website gemaakt. Kijk hier vooral eens als je twijfelt.

Publicatiedatum: 22-06-2025